سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه صحیح تمیز کردن کول پد لپ تاپ

کاربرد و اهمیت کول پد

کول پد وسیله ای ست که برای خنک سازی لپ تاپ و پیشگیری از اختلال رایج داغ کردن این دستگاه در نظر گرفته شده است. همان طور که می دانید لپ‌ تاپ‌ های امروزه از بدنه بسیار باریک و فضای داخلی کوچکی برخوردار هستند. 
این موارد علاوه بر افزودن بر زیبایی ظاهری لپ‌تاپ، به سبک تر شدن این دستگاه نیز کمک می‌کند. در نتیجه جابجایی و حمل و نقل لپ‌تاپ نیز آسان تر صورت می گیرد. بنابراین هر چه بدنه لپ‌تاپ باریک تر و دارای فضای کمتری باشد، این قطعات باید به صورت فشرده تری در کنار هم جایی گیرند. 
در صورت چیدمان فشرده قطعات سخت افزاری، میزان فضای بین این قطعات کاهش یافته تا جایی که دیگر هیچ فضای خالی بین آنها وجود نخواهد داشت. بنابراین قطعات به صورت مستقیم با یکدیگر تماس پیدا کرده و به همدیگر چسبیده اند. 
در این شرایط پس از استفاده طولانی مدت از لپ‌تاپ و یا اجرای عملیات سنگین و انجام پردازش های طولانی، گرمایی که از سوی قسمت های مختلف سخت افزاری تولید می‌شود، به دلیل عدم تهویه صحیح هوا به قسمت‌های دیگر سرایت پیدا خواهد کرد. 
سپس حرارت در داخل بدنه دستگاه پخش شده و تمامی قسمت ها را درگیر می سازد. به همین دلیل تولید کنندگان یک یا دو سیستم خنک کننده بر اساس نوع و مدل لپ تاپ درون بدنه آن قرار داده‌اند. اما با توجه به ابعاد کوچک این فن ها قدرت کافی را برای خنک سازی تمام اجزا نداشته و تنها مقداری از گرمای تولید شده را کاهش می دهند. 
کیس کامپیوتر به دلیل ابعاد بزرگتر دارای فن های قدرتمندتری در جهت خنک سازی اجزای مختلف سخت افزاری می باشد. از این رو در کامپیوترها مشکل داغ شدن سیستم زیاد دیده نمی شود. اما لپ تاپ ها به دلیل دارا بودن بدنه کوچک و کم حجم و در نتیجه فن کوچک، در اکثر مواقع با این مشکل روبرو هستند. 
بدین ترتیب کارشناسان به فکر طراحی یک فن خارجی برای این دستگاه افتادند. کول پد ها همان فن های جداگانه ای هستند که کاربر می‌تواند با تهیه آنها و قرار دادن لپ‌تاپ بر روی آن هنگام استفاده، از بروز معضل افزایش دمای لپ تاپ و عواقب مخرب آن جلوگیری کند. در ادامه این مطلب نکات بیشتری در مورد کول پد و نوع استفاده از آن بیان شده است. 

کارایی مهم کول پد و ضروریت استفاده از آن

استفاده از کول پد می‌تواند مشکل افزایش دمای لپ تاپ را تا حد زیادی کاهش دهد. این امر تنها هنگامی که شما حین استفاده از لپ تاپ کول پد را به عنوان سطح زیرین انتخاب می کنید امکان پذیر است. بدنه این وسیله از صفحات فلزی دارای منافذ تشکیل شده. 
منافذ کول پد برای تهویه صحیح و سریع هوا در نظر گرفته شده اند. هنگامی که فن های داخلی با چرخش خود جابجایی هوا و کاهش دما را باعث می‌شوند، هوای تهویه شده از طریق این منافذ به قسمت بالا راه یافته و در نتیجه لپ تاپ خنک می شود. 
این وسیله علاوه بر پیشگیری از افزایش گرما و عواقب مخرب آن از تجمع آشغال و آلودگی درون بدنه لپ تاپ پیشگیری می کند. انباشته شدن گرد و خاک، آشغال های ریز و دیگر آلودگی ها در بخش سخت افزاری می‌تواند اختلالات فراوانی در عملکرد دستگاه پدید آورد. 
این مشکل معمولاً در حالتی که لپ‌تاپ بر روی سطوح نامناسب قرار می‌گیرد رخ می‌دهد. به همین ترتیب توصیه می‌شود از قرار دادن لپ‌تاپ بر روی سطوحی چون سطوح پارچه‌ای، پتو، بالشت، تخت و... خودداری کنید. 
در واقع هنگامی که لپ تاپ روشن بر روی سطوح ناهموار و نامناسب قرار می‌گیرد، پرز ها و دیگر آشغال های موجود بر روی آن از طریق فن لپ تاپ به داخل کشیده می شوند. پس از تکرار این موارد آلودگی فراوانی در قسمت داخلی انباشته شده و عواقب مضر پس از آن به تدریج بروز پیدا خواهند کرد. 
تجمع آلودگی در بخش های داخلی لپ تاپ می تواند اتصالات قطعات را دچار ضعف و خرابی کند. علاوه بر آن پس از گذشت زمان بیشتر و تجمع آلودگی زیاد، قطعات سخت افزاری از جمله برد های مهم نیز در معرض خطر قرار می گیرند. این مشکل در صورت تشدید می تواند بسیاری از اعضای لپ‌تاپ را از کار بیندازد. 
یکی از قسمت هایی که در مقابل آلودگی ها بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، فن لپ تاپ می‌باشد. پروانه فن از جمله بخش‌هایی بود که گرد و خاک نفوذ یافته به راحتی در آن انباشته شده و در طول گذشت زمان به ایجاد خرابی‌های گسترده می پردازد. از این رو بهتر است که برای پیشگیری از آلوده شدن بخش های داخلی لپ تاپ خود به جای قرار دادن این دستگاه بر روی محیط های نامناسب، از کولد برای سطح زیر آن استفاده کنید. 

سرویس کول پد لپ تاپ

همانطور که گفته شد، کول پد یک وسیله مناسب در جهت پیشگیری از افزایش حرارت سیستم و عواقب مخرب بعد از آن می باشد. همچنین کول پد برای جلوگیری از نفوذ آلودگی به بخش‌های داخلی لپ‌ تاپ و تجمع آنها بسیار کاربردی است. 
نکته‌ای که در استفاده از این وسیله باید به آن توجه داشته باشید، پیشگیری از انباشته شدن گرد و خاک درون فن های کول پد است. چرا که تجمع آلودگی در پره های فن می‌تواند در مرور زمان آسیب دیدگی و از کار افتادگی آنها را باعث شود. بنابراین توصیه می‌شود که هر چند ماه یک بار کول پد لپ تاپ خود را سرویس کنید. 
پاکسازی فن های سیستم خنک کننده می تواند در ادامه روند کارکرد این دستگاه تاثیرات مثبت فراوانی داشته باشد. این کار نیازمند تخصص فراوان بوده و کاربران می‌توانند پس از فراگیری آموزش مراحل سرویس کول پد به انجام آن بپردازند. 

مراحل سرویس کول پد لپ تاپ

1)ابتدا دستگاه مورد نظر را به حالت وارونه تغییر وضعیت داده و به آرامی به کمک پیچ گوشتی مخصوص پیچ های پشت آن را باز کنید. 
2)پس از باز کردن پیچ ها درب کول پد را جدا کنید. حال می‌توانید فن ها را به خوبی مشاهده نمایید. 
3)سپس با یک فرچه تمیز و نرم به آرامی گرد و خاک تجمع یافته درون پره های فن را بتکانید. 
4)پس از پاکسازی کامل گرد و خاک و آشغال ها از پروانه فن، به کمک یک پارچه نرم و مرطوب مواد چسبنده به فن را تمیز کنید. در این مرحله باید توجه داشته باشید که رطوبت دستمال پارچه ای بیش از حد نباشد. 
5)پس از تمیز کردن کامل فن ها، قاب پشتی را بسته و پیچ ها را محکم کنید. 

نمایندگی تعمیرات لپ تاپ ایسر در کرج

مرکز نمایندگی تعمیرات تخصصی لپ تاپ ایسر در کرج، مجموعه فوق حرفه ای در زمینه تعمیر و تعویض انواع قطعات سخت افزاری لپ تاپ ایسر می باشد که با توجه به برخورداری از عالی ترین امکانات مربوطه، می تواند خدمات بی نظیری را در راستای تعمیرات سخت افزاری و رفع اختلالات نرم افزاری انواع مدل های لپ تاپ ایسر ارائه دهد. 
شما کاربران گرامی مدل های مختلف لپ تاپ ایسر در کرج، می توانید در صورت مشاهده خرابی های قطعات سخت افزاری و یا بروز هرگونه مشکل در قسمت های مختلف نرم افزاری و همچنین برخورداری از دیگر خدمات مربوطه به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ ایسر در کرج مراجعه نمایید.